Laserowe badanie geometrii zawieszenia

Rozmowa z Łukaszem Pawełczakiem, kierownikiem serwisu Żagiel Auto – Honda Lublin na temat laserowego badania geometrii zawieszenia. Dlaczego jest tak ważne?

Na czym polega laserowe badanie geometrii zawieszenia?

Badanie polega na bardzo dokładnym sprawdzeniu a następnie ustawieniu wszystkich kątów koła jezdnego, czyli zbieżności kół, pochylenia sworznia zwrotnicy, wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i kąta pochylenia koła. Badanie przeprowadzamy na urządzeniu HUNTER WA 430, to bardzo nowoczesne urządzenie, które składa się z czterech pomiarowych kamer cyfrowych oraz czterech głowic zakładanych na koła. Wszystkie te parametry podawane są z dokładnością minut, czyli do około jednej setnej stopnia dla każdego z kątów.

11 10 9

Dlaczego dobrze ustawiona geometria jest ważna w aucie?

Po pierwsze to bezpieczeństwo, czyli lepsza kierowalność pojazdu w trudnych warunkach drogowych jak np. deszcz czy lód prawidłowa geometria układu jezdnego pojazdu jest bardzo ważna. W krytycznych momentach podczas jazdy, gdy musimy wykonać szybki  manewr, możemy mieć pewność, że samochód zachowa się w sposób prawidłowy, nie odjedzie, nie będzie się zachowywał podsterownie czy nadsterownie.

Po drugie to mniejsze zużycie kół i zawieszenia. Niestety źle ustawiona geometria zwiększa zużycie elementów metalowo-gumowych, końcówek drążków kierowniczych, również sworznie są bardzo mocno obciążane, a przez to trzeba je częściej wymieniać.

Po trzecie to mniejsze zużycie paliwa. W skrajnych sytuacjach, gdy geometria kół jest bardzo mocno rozregulowana, toczenie pojazdu jest utrudnione i w efekcie zużycie paliwa wzrasta.

Czy kierowcy mają tego świadomość?

Świadomość kierowców na temat tego jak ważne jest prawidłowe ustawienie geometrii pojazdu jest niestety bardzo niska. Sama zbieżność jest co prawda sprawdzana przez diagnostów podczas badania okresowego, natomiast pomiar ten nie jest w stanie wychwycić wszystkich parametrów zawieszenia. Nikt tak naprawdę nie przywiązuje wagi do np. corocznej kontroli geometrii, która jest bardzo ważna. Geometria pojazdu jest zazwyczaj sprawdzana dopiero w momencie naprawy zawieszenia i to też zazwyczaj tylko zbieżność, a nie wszystkie kąty pojazdu. Zalecamy naszym klientom, których pojazdy serwisujemy, aby cyklicznie dokonywali pomiarów geometrii dwa razy w roku. Raz przed sezonem zimowym, który jest najtrudniejszym okresem w roku i ponownie po zimie, po wszystkich poślizgach, uderzeniach np. w  krawężnik, aby samochód znów poprawnie się prowadził.

6 5 4

Na czym polega różnica pomiędzy wykonaniem pełnej geometrii zawieszenia a zwykłym ustawieniem zbieżności?

Zbieżność kół mówi jedynie o tym, jak są one ustawione względem siebie zewnętrznymi krawędziami, mówiąc obrazowo, czy koła są w pług, czy się rozchodzą. Jest to tylko jeden z wielu parametrów układu jezdnego. Bardzo ważne jest pochylenie kół, ponieważ to ono właśnie wpływa na ściąganie pojazdu podczas manewrów. Należy pamiętać, że samo ustawienie zbieżności przodu nie wystarczy. Klienci często zgłaszają się do naszego serwisu, gdy pomimo ustawiania zbieżności w innym warsztacie samochód nadal prowadzi się nieprawidłowo. Nawet gdy zbieżność kół przednich będzie ustawiona poprawnie, zbieżność kół tylnych może być rozregulowana,  samochód w takim przypadku będzie „jechał bokiem”. Urządzenie, które posiadamy automatycznie bada nam wszystkie cztery koła a sam pomiar trwa ok 10min.

Jak wygląda zabieg geometrii laserowej w praktyce?

Włączamy urządzenie, wybieramy konkretny model samochodu w systemie, zakładamy głowice pomiarowe na cztery koła i samochód jest przetaczany 90 stopni przez diagnostę, w tym czasie urządzenie odczytuje wszystkie kąty pojazdu i już wiemy, co należy wyregulować.

Urządzenie zapewnia wiele możliwość ułatwiających pracę diagnosty np. podniesienia pojazdu podczas regulacji, co daje swobodny dostęp do drążków. Klient otrzymuje wydruk z odczytem wszystkich kątów zarówno przed jak i po regulacji. Wartości mieszczące się w granicach tolerancji zaznaczone są na zielono, a to co odbiega od zakresów przewidzianych przez producenta danego samochodu na czerwono, dzięki czemu w przejrzysty sposób pozwala przedstawić klientowi zakres wykonanych regulacji.

9 10 11

Czy takie badanie różni się w przypadku zawieszeń wielowahaczowych?

Różnica polega na dwukrotnej regulacji zbieżności kół. Na odciążonym zawieszeniu ustawiamy wstępną zbieżność a później dopiero zbieżność właściwą którą ustawiamy już na opuszczonym zawieszeniu. Do tego rodzaju zawieszeń wymagane jest posiadanie przyrządu specjalnego.

Średnia wieku samochodu w naszym kraju jest bardzo wysoka, jak więc wygląda ustawianie geometri w pojazdach wiekowych?

To prawda, w starszych autach zawieszenie często jest mocno wypracowane i w momencie kiedy odczytamy kąty i próbujemy je przestawiać, to okazuje się że zakres regulacji przewidziany przez producenta pojazdu jest za mały. Właściciel takiego pojazdu zostaje poinformowany, jakie części należy wymienić, aby dany parametr wrócił na swoje miejsce. Zła kondycja zawieszenia przekłada się bezpośrednio na niemożność zapanowania nad pojazdem w sytuacji niebezpiecznej i znacznie zwiększa ryzyko wypadków drogowych, tym bardziej przy dużych prędkościach.

W Lublinie są też inne urządzenia do laserowego ustawiania geometrii. Dlaczego warto skorzystać z Państwa usług?

Warto skorzystać z usługi ustawienia geometrii w naszym serwisie, ponieważ dajemy gwarancję zawsze sprawnego, regularnie sprawdzanego urządzenia, które wykonuje pomiary w sposób prawidłowy, zgodnie z aktualną bazą samochodów. Ponad to baza dla grupy VAG oraz Honda pochodzi bezpośrednio od producentów pojazdów.